Itt a nyár, mindenki izmosítja a robogóját, felébred a
vágy a száguldásra. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, hogyan tudtok
a lovacskákból ménest varázsolni.
Olyan robogó tuningokat próbáltunk összeállítani,
amiket ebben a gazdasági helyzetben is a többség elérheti, megfizethető számára,
nem csak álmodozik a több százezres profi tuningok után.
Négy gyártó, 70ccm-es öntöttvas hengereit teszteltük, egy léghűtéses
Minarelli blokkon.
Az alany egy Motowell Magnet Sport volt, minden Minarelli
alkatrész passzol rá tökéletesen.
Hengerek:
Annyit azért tudni kell ezekről a
henger szettekről, hogy van egy minimális alapkövetelmény, amit be kell
tartani
a tökéletes működés érdekében. Első és
leglényegesebb a robogót megvizsgálni, a műszaki állapotát
feltérképezni. Ha külsőleg alkalmasnak találjuk a robogót és
feltételezzük,
hogy 90KM/h sebességnél nem fog szét
esni, jöhet a következő lépés a motor részletes vizsgálata. Az egyik
leglényegesebb
kérdés a hajtókar állapota, mert a megnövekedett lökettérfogat és erő
nagyon
igénybe veszi a hajtókar csapokat. Ha
ezek gyengélkednek, előfordulhat, hogy átépítés után hajtókaros lesz a
motorunk,
az egész tuningot tönkre téve.
A karburátort minimum 17.5-esre
kell cserélni, a megfelelő gázcsere és belső hűtés elérése érdekében.
Érdemes
még a variátort és a hajtásláncot átvizsgálni, esetleges gyengeségeit
feltárni. Egy kopott szíj vagy variátorgörgő nem kedvez
a tökéletes beállításnak, teljesítmény vesztés okai is lehetnek.
Utolsó, de fontos kérdés a kipufogó. Általánosságban ki lehet
jelenteni, hogy a
Giannelli gyártó Reverse fantázia névre hallgató kéménye lehet etalon
ebben a
kategóriában. Nem a legolcsóbb robogó
alkatrész, de ezekhez a hengerekhez a megfelelőségét nem lehet meg
kérdőjelezni. Tökéletes harmóniában
dolgozik az öntöttvas hengerekkel, a legjobb teljesítménnyel. Ez után
a kis bevezető után nézzük a tényeket.
|
|
Mind a 4 hengert egymás mellé
téve az esztétikai különbség elhanyagolható, a henger belső palástján azért különbségek
felfedezhetőek. Első dolog, ami szembe tűnő a sokszor hangsúlyozott csatornák
éleinek a letörése. Itt ketté oszlik a mezőny,
egyik kategória a letört élűek csoportja amibe az Stage6 és a Motoforce
tartozik, a másik a szinte éles sorjával rendelkezők (Malossi + DR), minden
után munkálást mellőzőek tábora. Tehát
célszerű ezeket felszerelés előtt kezelésbe venni. Ajánlani tudjuk a hengerek elmosását,
sűrített levegővel való tisztítását.
A tesztet a legkedvezőbb árú Motoforce szettel
kezdtük. Tudni kell róla, hogy kedvező ára igazán elérhetővé teszi a tuningolók
körében, egyedüli hátránya hogy nem létezik hozzá túlméretes dugattyú, de összehasonlítottuk
a DR hengerben található Asso dugóval
ami vésztartalékként, végső megoldásként beszerelhető ezáltal fúrhatóvá -javíthatóvá
válik a szett. Teljesítménye stabil 7 lóerő.
Ami nem egy kiugróan magas érték,
de nézve az árát megfelelő lehet. A kipufogók közül csak Giannelli Reverse-t
tudjuk ajánlani hozzá, mással nem igazán működött megfelelően.
|
Következő a Stage6 Street Race hengerszett
volt. A benne lévő dugattyú gyártója a neves Wertex gyár, egy túlméret
rendelhető belőle ami nem igazán kedvező. Teljesítményét tekintve a pörgős
hengerek közé tartozik, ezt az egy
szettet teszteltük 3 féle kéménnyel aminek a magyarázata az, hogy a gyártó egy
drágább alu henger vezérlési idejét adta
ennek az öntöttvas szettnek. Nagy eltérések nem voltak tapasztalhatóak, de
érdekes eredmény született:
Reverse: 7.6 lóerő, Stage6Pro: 8.4 lóerő,
Stage6 Pro Replica: 8.6 lóerő. Amint látható, egy alacsonyabb árfekvésű
csővel született a jobb eredmény.
|
A DR termékekről tudni kell
hogy a Motori Minarellinek a saját gyára, ahol a tuning
alkatrészeket készülnek . A Minarellit
gondolom senkinek sem kell
bemutatni, mint motor blokk gyártót.
Ezek a motorok teljesítenek szolgálatot az
Aerox, Aprilia SR 2000-ig Benelli,
Malaguti robogókban. Tehát a minőség
nem kérdőjelezhető meg. A dugattyú gyártója az Asso cég, túlméret egy féle rendelhető bele, ami
szintén nem túl sok. Teljesítménye semmivel sem marad el a konkurens márkáktól :
7.3Le Ajánlani itt is a Giannelli Reverse-t tudjuk hozzá.
|
A Malossi talán az egyik legnagyobb,
legismertebb márka itt a négyes fogatban.
Jót, rosszat mindenki tudna mondani róla, de nézzük a tényeket.
Kidolgozottságra talán egy kicsit elmarad a mezőny többi tagjától, de ha
végeredmény centrikusak vagyunk, akkor nincs jelentősége a teljesítmény
szempontjából. Az igazi erőssége ennek
az öntött vas szettnek a dugattyú választéka, ami igazán figyelemre méltó. 47.00 mérettől B, C, D, E, F jelöléssel század
milliméterenként 5 lépcsőben lehet választani. Ha ez nem lenne elegendő, akkor
rendelkezésre áll a 47.40 és 47.80 méret, ami a durvább sérülések orvoslására
szolgál. Teljesítménye a Giannelli
Reverse kipufogóval: 8.3Le.
|
Megjegyzés: A méréseket nem fixált variátorral mértük a
hátsó keréken. Tehát ehhez az értékhez
Kb. 20%-ot hozzá kell adni, így kalkulálható a főtengelyen lévő erő. Ennyi veszik el a hajtásláncon.
Összességében véve elmondható,
hogy a nagy konkurencia harc eredménye a minimális különbség mind teljesítmény,
mind esztétikum terén. Előnyök, hátrányok mindenhol vannak ezeket és az árakat figyelembe
véve mindenki választhat, hogy mi alapján dönt. A beépítést érdemes szakemberre
bízni, hogy sokáig élvezhető legyen a robogó.
Kellemes robogózást, jó
tuningolást!
Forrás: http://www.egumotors.hu |