Az én honlapom

Vasárnap, 2024-05-19, 7:21 AM
Üdvözöllek Vendég

Regisztráció
Belépés

Cikkek katalógusa


Nyitólap » Cikkek » Cikkeim

Mi a hézag?

Egümotors robogó tuning alkatrész : csapágy

A szerelés, tuning folyamán mindig visszatérő kérdés, hogy milyen főtengely csapágyat tegyünk a robogóba.

Nagyon sokszor elkövetett hiba az amatőröknél és néha a profiknál is, a nem megfelelő csapágy megválasztása és/vagy annak helytelen beszerelése.

 

Kezdjük a dolgot a szétszerelésnél. Kevesen vannak vele tisztában, hogy a főtengely megóvása érdekében, főleg ha azt nem akarjuk cserélni, nem szét "kocogtatjuk" illetve szétverjük a két blokk felet. Szétnyomató szerszámot érdemes használni a szakszerűség érdekében.

 

Természetesen a csapágyakat is a célra megfelelő lehúzó szerszám segítségével távolíjuk el a főtengely nyakáról.

 

A csapágyaknál első és legfontosabb dolog a minőség, a gyártmány megválasztása. Ennél a pontnál még könnyebb helyzetben vagyunk, mindenki tud pár neves gyártót sorolni:  SKF, NTN, stb. Általában ezek közül valamelyikre esik a választás. Vannak sláger márkák, amit mindenki ismer, valamint olyanok, amik nem tűnnek ismerősnek számunkra, mégis kiváló minőséget képviselnek a csapágy gyártás piacán mint például :  FAG, IBC, SLF, stb.

 

A gyártmány kiválasztása után, második szintén fontos kérdés a pontos típus kiválasztása. Az esetek túlnyomó többségében a főtengelyeknél egysoros, mélyhornyú golyóscsapágyról beszélünk.

 

Ez idáig rendben is volna, itt nincs kérdés. Következhet a megfelelő hézaggal ellátott csapágy kiválasztása, iránymutató lehet a kiszerelt darabon lévő felirat.

 

Tudni kell a csapágyakról, hogy élettartama, valamint működés közbeni zajszintje akkor a legmegfelelőbb, amikor üzemi állapotban majdnem nulla a csapágyhézaggal fut, kenése, hűtése optimális. Ennek az állapotnak az elérése a cél a robogónk esetében is.

Minarelli robogó motoroknál, 50 és 70 köbcenti esetében is C4-es jelölésű csapágyat válasszunk.  A gyártó is ezzel szereli a blokkokat. Kivételek a japán belpiacos Yamahák, ott C3 a gyári érték, de ha 70ccm-re átépítjük, akkor szintén C4 kerüljön bele.

 

Mi az a C3 és C4?

 

C3 – C4 általában egy tartományt jelöl, a csapágyhézag radiális tartományát.

C4-es csapágy

furatátmérő: 18-24 mm

csapágyhézag: minimum 20 maximum 36 mikron
C3-as csapágy furatátmérő: 18-24 mm csapágyhézag: minimum 13 maximum 28 mikron

 

Piaggio motoroknál használt NTN csapágyon a hézag konkrét értéke van megadva, amit a külső héján olvashatunk: SC04A47CS29PX1 számú csapágynál a CS29 jelölés utal a hézag nagyságára.

 

Összeségében véve nagy körültekintést és szakértelmet kíván a csapágy kiválasztása, szerelése. Fontos, hogy minőségi anyagokkal, minőségi szerszámokkal, megfelelően legyenek beépítve.



Forrás: http://www.egumotors.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=136&Itemid=
Kategória: Cikkeim | Hozzáadta: zrox (2010-12-13)
Megtekintések száma: 467 | Hozzászólások: 2 | Helyezés: 0.0/0
Hozzászólások összesen: 0
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
A honlap menűje
Pontos IDŐ
Zene lejátszó

MusicPlaylistView Profile
Create a MySpace Playlist at MixPod.com
A fejezet kategóriái
Cikkeim [7]
Keresés
Barátaink:
  • Zenei Támogatónk: Zen M26---> Nézz be és tölts le te is!
  • ScooterShop Győr
  • ScooterRacing Budapest
  • Scooter Parts Dealer
  • Scooter-Attack
  • Sip-Scootershop
  • TOP 100
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Körkérdésünk
    Értékeld honlapomat
    Összes válasz: 36
    Belépés
    Belépési név:
    Jelszó:
    Mini-chat
    200