Az én honlapom

Vasárnap, 2024-05-19, 8:11 AM
Üdvözöllek Vendég

Regisztráció
Belépés

Cikkek katalógusa


Nyitólap » Cikkek » Cikkeim

Mennyit ér 1 robogós feje?

Image

Kissé morbid kérdés, de a bukósisak választásnál saját magunk határozzuk meg, hogy mit ér meg a fejünk épsége.

 

Mi alapján, hogyan, mekkora, milyen sisakot válasszunk?

Amire a nagymotorosok általában már ügyelnek, sok robogós legyintve intézi, hiszen ez CSAK egy robogó.

 

Még ha csak egy robogó, akkor is számoljunk kicsit. Ha a szabályos, 40 km/h órás sebességgel halad, hogyha szembe találkozik a robogó egy 50 km/h-ás sebességgel haladó autóval, az olyan mintha 90 km/h-ás sebességgel menne a falnak!

Számold ki ugyanezt egy autóval, mely túllépi a megengedett sebességet és mondjuk egy tuningolt robogóval, ami szintén jó tempóval halad!  

 

Ki akarod a fejed tenni ilyesminek megfelelő védőfelszerelés nélkül?

 

A motorosok körében gyakran hangzik el a szinte már közhelynek számító mondat:

"Minden sisak annyit ér, amennyit a saját fejed épsége".

 

No de lássuk csak a többség miszerint választja ki fejvédőjét?

Általában a legfontosabb szempont, hogy mi az, ami tetszik, ami divatos és általában ismert.

A biztonságra a legtöbben csak ezután gondolnak, mármint arra, hogy milyen anyagokat használ fel a gyár, a nagyobb szilárdság, ellenállóság érdekében. Úgy 15-20 évvel ezelőtt csupán polikarbonát anyagból készült sisakhéjakat gyártottak, amelyek idővel elszíneződtek, majd pár év után rideggé váltak, gyakran eltörtek.

A mai fejvédők már sokkal ellenállóbb, tartósabb, kompozit anyagból készülnek.

Néhány gyár a biztonság érdekében főként a két legveszélyeztetettebb ponton, a fejtetőn és az áll előtti részen erősíti meg a külső héjat.

Image

A biztonság mellett lényeges szempont a kényelem és a könnyen kezelhetőség.

Amikor felpróbálunk egy sisakot, fontos hogy kicsit szorosan ölelje körbe a fejet, mivel idővel az arcpárnánk felveszik a fej formáját és lazábban tartanak. Az egyik japán gyártó (Arai) még arra is fordít gondot, hogy mindhárom kontinensre különböző belső párnázást készít, ugyanis az európai embernek arányos, a távol keleti (pl. japán) típus hátul lapos, az amerikai embereknek pedig hátul kidudorodó fejformája van. Ez aztán a gondosság! Így nem is véletlen, hogy ezt a gyártmányt a legdrágábban kínálják a piacon.

 

A másik szempont a jó szellőzés, amit különböző fúvókák, csatornák (diffuzorok) kinyitásával érnek el. Gondoljunk csak arra, hogy a forróságban milyen jó hűtést érezni a kobakunk körül, arról nem is beszélve, amikor esős időben párásodik a plexi, mennyire szükséges a légáramlat segítsége.

 

A sisak belső tisztántartása ugyancsak fontos, ha moshatóak is az arcpárnák és a fejtető rész, javasolt a hajunkra kendőt, vagy jól szellőző pamut maszkot húzni a zsírosodás elkerülésére. Sisak választásnál figyelembe kell venni, hogy sérülés esetén kaphatunk-e pótalkatrészt, vagy csere plexit, amelyet magunk kicserélhetünk.

 

A robogósok és a többnyire városban cirkálok részére divatba jöttek a nyitott sisakok buborék plexivel.

A legkedveltebb nyitott sisakok készülhetnek bőr bevonattal, farmer-jeans anyagú külsővel, hölgyek számára kedves kis virágmintával is (Nexx sisakok pl.)

 

A bukósisakok többféle szerkezeti megoldással, kialakítással készülnek.

  • félig nyitott
  • zárt
  • zárt, felnyitható állú

 

A félig nyitott fő jellemzője, hogy az állrésze nyitott, egy nagyobb plexi takarja az arcrészt, ami felhajtható. Szellős, könnyű és közkedvelt modell a robogókon. Az állat szabadon hagyó kialakítása miatt viszont nem a legbiztonságosabb.

 

 

Image 

A zárt sisak teljesen körülveszi a fejet, minden oldalról védelmet biztosít. A bogarak, darazsak is nehezebben jutnak be, mint egy félig nyitottba.

 

Nagyon tetszetős, jó minőségű, szép kidolgozású zárt sisakokat gyárt a Stage6 a robogósoknak. A csendes, jól párnázott, igényes sisak nagyobb sebességnél, nagyobb motornál is használható.

 

 

A felnyitható állú hasonlít a zárthoz, tehát ugyanolyan biztonságos, de az egész első része nyitható, emiatt kicsit nehezebb.

 

Image 

 

Meg kell említeni még az úgynevezett fejvédőket is, amik nem sisakok, nem használhatóak motorkerékpárokra, robogókra.

 

Általában plexi nélküliek, onnan ismerhetőek fel, hogy nincs bennük "E" betű. Kis méretűek, 6.000 - 10.000 forint körüli áruk miatt választják sokan. Ezek nem bukósisakok, nem használhatóak robogóra és nem is védenek megfelelően!

 

 

Nemcsak a kialakítás, hanem a helyes méretválasztás is rendkívül fontos.

Egy nagy, lötyögő, elforduló sisak még veszélyes is lehet. Akkor jó a méret, ha megfelelően tartja, körülöleli az arcot, de nem szorít, vagy nyom sehol sem. Ha csak robogóra választunk bukót, választható kicsit kényelmesebb méret is, mivel itt nem áll fenn az a veszély, hogy 200-nál az arcunkba nyomja a szél a sisakot.

 

Zárszóként idéznék egy igazmondást, amelyet az Arai igazgatójától hallottunk:

"Soha ne mondd azt, hogy ez vagy az a sisak márka a világon a legbiztonságosabb, mert ez csak arra a sisakra igaz, amely esésnél már megvédte a fejedet!"



Forrás: http://www.egumotors.hu
Kategória: Cikkeim | Hozzáadta: Szaroskefe (2009-11-13) | Szerző: Böröczky András E
Megtekintések száma: 557 | Hozzászólások: 1 | Helyezés: 0.0/0
Hozzászólások összesen: 0
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
A honlap menűje
Pontos IDŐ
Zene lejátszó

MusicPlaylistView Profile
Create a MySpace Playlist at MixPod.com
A fejezet kategóriái
Cikkeim [7]
Keresés
Barátaink:
  • Zenei Támogatónk: Zen M26---> Nézz be és tölts le te is!
  • ScooterShop Győr
  • ScooterRacing Budapest
  • Scooter Parts Dealer
  • Scooter-Attack
  • Sip-Scootershop
  • TOP 100
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Körkérdésünk
    Értékeld honlapomat
    Összes válasz: 36
    Belépés
    Belépési név:
    Jelszó:
    Mini-chat
    200