Kissé morbid
kérdés, de a bukósisak választásnál saját magunk határozzuk meg, hogy mit ér
meg a fejünk épsége.
Mi alapján, hogyan, mekkora, milyen sisakot válasszunk?
Amire a
nagymotorosok általában már ügyelnek, sok robogós legyintve intézi, hiszen ez
CSAK egy robogó.
Még ha csak egy robogó, akkor is számoljunk kicsit.
Ha a szabályos,
40 km/h órás sebességgel halad, hogyha szembe találkozik a robogó egy 50
km/h-ás sebességgel haladó autóval, az olyan mintha 90 km/h-ás sebességgel
menne a falnak!
Számold ki
ugyanezt egy autóval, mely túllépi a megengedett sebességet és mondjuk egy
tuningolt robogóval, ami szintén jó tempóval halad!
Ki akarod a fejed
tenni ilyesminek megfelelő védőfelszerelés nélkül?
A motorosok
körében gyakran hangzik el a szinte már közhelynek számító mondat:
"Minden
sisak annyit ér, amennyit a saját fejed épsége".
No de lássuk csak
a többség miszerint választja ki fejvédőjét?
Általában a
legfontosabb szempont, hogy mi az, ami tetszik, ami divatos és általában
ismert.
A biztonságra a
legtöbben csak ezután gondolnak, mármint arra, hogy milyen anyagokat használ
fel a gyár, a nagyobb szilárdság, ellenállóság érdekében. Úgy 15-20 évvel
ezelőtt csupán polikarbonát anyagból készült sisakhéjakat gyártottak, amelyek
idővel elszíneződtek, majd pár év után rideggé váltak, gyakran eltörtek.
A mai fejvédők
már sokkal ellenállóbb, tartósabb, kompozit anyagból készülnek.
Néhány gyár a
biztonság érdekében főként a két legveszélyeztetettebb ponton, a fejtetőn és az
áll előtti részen erősíti meg a külső héjat.
A biztonság
mellett lényeges szempont a kényelem és a könnyen kezelhetőség.
Amikor
felpróbálunk egy sisakot, fontos hogy kicsit szorosan ölelje körbe a fejet,
mivel idővel az arcpárnánk felveszik a fej formáját és lazábban tartanak. Az
egyik japán gyártó (Arai) még arra is fordít gondot, hogy mindhárom kontinensre
különböző belső párnázást készít, ugyanis az európai embernek arányos, a távol
keleti (pl. japán) típus hátul lapos, az amerikai embereknek pedig hátul
kidudorodó fejformája van. Ez aztán a gondosság! Így nem is véletlen, hogy ezt
a gyártmányt a legdrágábban kínálják a piacon.
A másik szempont
a jó szellőzés, amit különböző fúvókák, csatornák (diffuzorok) kinyitásával
érnek el. Gondoljunk csak arra, hogy a forróságban milyen jó hűtést érezni a
kobakunk körül, arról nem is beszélve, amikor esős időben párásodik a plexi,
mennyire szükséges a légáramlat segítsége.
A sisak belső
tisztántartása ugyancsak fontos, ha moshatóak is az arcpárnák és a fejtető
rész, javasolt a hajunkra kendőt, vagy jól szellőző pamut maszkot húzni a
zsírosodás elkerülésére. Sisak választásnál figyelembe kell venni, hogy sérülés
esetén kaphatunk-e pótalkatrészt, vagy csere plexit, amelyet magunk kicserélhetünk.
A robogósok és a
többnyire városban cirkálok részére divatba jöttek a nyitott sisakok buborék
plexivel.
A legkedveltebb
nyitott sisakok készülhetnek bőr bevonattal, farmer-jeans anyagú külsővel,
hölgyek számára kedves kis virágmintával is (Nexx sisakok pl.)
A bukósisakok
többféle szerkezeti megoldással, kialakítással készülnek.
- félig nyitott
- zárt
- zárt,
felnyitható állú
A félig nyitott
fő jellemzője, hogy az állrésze nyitott, egy nagyobb plexi takarja az arcrészt,
ami felhajtható. Szellős, könnyű
és közkedvelt modell a robogókon. Az állat szabadon
hagyó kialakítása miatt viszont nem a legbiztonságosabb.
A zárt sisak
teljesen körülveszi a fejet, minden oldalról védelmet biztosít. A bogarak,
darazsak is nehezebben jutnak be, mint egy félig nyitottba.
Nagyon tetszetős,
jó minőségű, szép kidolgozású zárt sisakokat gyárt a Stage6 a robogósoknak. A csendes, jól
párnázott, igényes sisak nagyobb sebességnél, nagyobb motornál is használható.
A felnyitható
állú hasonlít a zárthoz, tehát ugyanolyan biztonságos, de az egész első része
nyitható, emiatt kicsit nehezebb.
Meg kell említeni
még az úgynevezett fejvédőket is, amik nem sisakok, nem használhatóak
motorkerékpárokra, robogókra.
Általában plexi nélküliek, onnan ismerhetőek fel,
hogy nincs bennük "E" betű. Kis méretűek, 6.000 - 10.000 forint
körüli áruk miatt választják sokan. Ezek nem bukósisakok, nem használhatóak
robogóra és nem is védenek megfelelően!
Nemcsak a
kialakítás, hanem a helyes méretválasztás is rendkívül fontos.
Egy nagy,
lötyögő, elforduló sisak még veszélyes is lehet. Akkor jó a méret,
ha megfelelően tartja, körülöleli az arcot, de nem szorít, vagy nyom sehol sem. Ha csak robogóra
választunk bukót, választható kicsit kényelmesebb méret is, mivel itt nem áll
fenn az a veszély, hogy 200-nál az arcunkba nyomja a szél a sisakot.
Zárszóként
idéznék egy igazmondást, amelyet az Arai igazgatójától hallottunk:
"Soha ne
mondd azt, hogy ez vagy az a sisak márka a világon a legbiztonságosabb, mert ez csak arra
a sisakra igaz, amely esésnél már megvédte a fejedet!"
Forrás: http://www.egumotors.hu |