Egy jelentéktelennek tűnő hiba és várható következményei.
Hozzánk került egy robogó, beállt hengerrel.
Minden gondos szerelő választ egy túlméretes dugattyút és
szakműhelyben hozzá furatja, hónoltatja a hengert.
Egy ilyen komoly hibának mindig van előélete.
Az új dugó és henger felszerelése után minden esetben érdemes
megnézni az olajozást.
3000RPM/5Min/1ccm kell, hogy pumpáljon a nem szabályzott olaj
szívattyú, PL: 3KJ Jog
Mi esetünkben ez rendben volt. Tovább kerestük a hiba okát.
Szemrevételeztük a lendkerék oldalon a szimmeringet, kopottnak tűnt,
nem volt éle, kicseréltük azt is.
Jól működő szimmeringeknek a kétütemű motorok világában nagy
jelentősége van.
Főleg mostanában mióta bizonyos arányban keverik a bioetanolt a
benzinhez. Robogóknál sok bosszúságot
okoz ez az anyag. Agresszívan támadja a tömítéseket szimmeringeket,
gumialkatrészeket.
Természetesen a variátor felöli oldalon is meg vizsgáltuk a
szimmeringet, itt is kopottnak ítéltük meg
de ez mellett még a megengedettnél nagyobb játékot(hézagot)
diagnosztizáltunk, de más dolgot nem tapasztaltunk.
Szerelő kollégánk a szétszerelés mellett döntött, kiderült nagyon
helyesen tette. (20év rutin van mögötte.)
Ekkor látjuk, hogy a főtengely csapágynak a golyós kosara sérült,
törött, hiányzik belőle egy darab,
gördülő testek el vannak színeződve, láthatóan felhevültek.
A hiányzó darabot a forgattyús házban találtuk meg beékelődve a
karterház és a főtengely sonkák közé.
A csapágy ilyen mértékű károsodásához vezetett a hibás főtengely
szimmering.
Fals levegőt szívott a csapágyon keresztül, ezáltal a csapágyat nem
csak a poros szűretlen
levegő érte, hanem kenést sem kapott megfelelően, ez az oka a
felhevült golyóknak, későbbi kosár sérülésnek.
Utóirat: Főtengely szimmeringek elhasználódásának az első jelei a
karburáció megváltozása.
Tehát óvatosan az olyan dolgokkal, hogy "csak egy kicsit állítani
kell a karbin"- mondja a kuncsaft.
Forrás: Egümotos.hu
|