Az én honlapom

Vasárnap, 2024-05-19, 9:03 AM
Üdvözöllek Vendég

Regisztráció
Belépés

Cikkek katalógusa


Nyitólap » Cikkek » Cikkeim

A Surlódás és a veszteség a Tuningolók ellenségei!

Image 

Hol volt, hol nem volt,  volt egy kis energia, amit felemésztett a súrlódás... 

Mindenki  sokat halott már a variátorról,  mindenki  ismeri,  vannak, akik értenek is hozzá, de  senki sem  tud arra a kérdésre válaszolni, pontosan milyen veszteséggel dolgozik. Ezt próbáljuk ebben a tesztben egy kicsit elemezni, lemérni.  A veszteség alatt azt értjük, hogy a főtengely és a hátsó kerék közt a hajtás láncon mennyi  teljesítmény veszik el. 

 

Ennek a  leggyengébb pontja a variátor és a szíj. Ezt a komoly problémát a  tuning alkatrész gyártók  is ismerik, ezért született meg a kevlárral erősített ékszíj Pl.: Malossi és Gates is  gyárt ilyeneket. Ezzel  a gyártási technológiával előállított szíjnak a sajátossága, hogy minél jobban melegszik annál jobban tapad,  természetesen egy bizonyos határig és az élettartamuk is hosszabb. Gondoljunk csak a GP-ben használatos karbon féktárcsákra, ott is van egy bizonyos üzemi hőmérséklet a tökéletes fékhatás elérése érdekében. 

Robogó alkatrész, kuplung 

A  tesztet azzal kezdjük, hogy először a kuplungról derítjük ki menyi veszteséget „termel”. Ezt egyszerűen meg tudhatjuk úgy, hogy kiiktatjuk az alkatrészt.  A kuplungot és a harangot csúszás mentesen rögzítjük egymáshoz. Konkrétan és egészen egyszerűen,  csapokat hegesztettünk a kuplung alaplapjára, ezek illeszkedtek a harang furataiba.

Robogó alkatrész
robogó teljesítmény mérés, tuning, kuplung

 

 Donorként egy Aprilia SR szolgál: Piaggio motorral, Stage6 Sport hengerrel, Giannelli Shot kipufogóval (nikkelezett), gyári variátorral, kuplunggal, Malossi kevláros ékszijjal.  1000 kilométer van a motorban.

 

robogó teljesítmény mérés, tuning Bemelegítés után a motor  10.9 lóerőt produkált hátsó keréken, nem rossz érték.  Ez után jött a fixált kuplungos mérés. 10.9 lóerőből lett 11.3 lóerő, tehát világosan látszik, hogy a kuplungunk  egy minimális  mértékben megcsúszik. Valószínű, hogy gyártmányonként is lehet eltérés,  tehát tényként rögzíthetjük jelen esetben csak a kuplung vesztesége   4%.

A variátornál már nehezebb a helyzet, mert ezt az alkatrészt nem tudjuk csúszás mentesen rögzíteni a szíjhoz. De tudjuk növelni a tapadást, ezáltal az átvitt erőt. A tapadás növelésének több módja is lehet, mi a   homokszórásos technikával  érdesítettük a felületeket.   Természetesen ez a megoldás lerövidíti a szíj élettartamát, tehát igen költséges tuningnak számít.  A kuplungot hagytuk a fixált pozícióban. Az eredmény itt is érdekes és magáért beszél:  11.3L-ból lett 12.2Le. 

Tehát további 8 %-os különbség mérhető.

robogó teljesítmény mérés, tuning
robogó teljesítmény mérés, tuning

Az bizonyosan megállapítható, hogy a szíjaknak is mint minden másnak, van "bejáratási" ideje. Erre azért van szükség, hogy tökéletesen összekopjon illetve felfeküdjön a tárcsákon a szíj. Ezáltal növelve az átadható teljesítményt. Illetve  a különböző gyártmányú és anyagú szíjjak erőátvételi képessége is más.

 

Összesen 12% ezen a két helyen mérhető teljesítmény veszteség!

Ehhez még hozzá tartozik, hogy az ékszíjhajtás műszaki adatai szerint  kerekítve 95%-os hatásfokkal dolgozik. Ezt az értéket tovább rontja a végáttétel és a csapágyak mozgatására elhasznált energia, hogy csak a lényegesebb dolgokról beszéljünk.  Tehát szerény becslések szerint  a motor  teljesítményének 20-25%-a veszik el a hátsó kerékig a robogó esetében.

 

Jön a kérdés, hogy miért nem lánc hajtja a robogókat, itt a veszteség elhanyagolható lenne az ékszíjas megoldáshoz képest, csúszás kizárva. 

A robogó variátora (hajtáslánca) azonban sok alkatrészt helyettesít, egy olyan öszvér megoldás  amely a fokozat nélküli sebesség váltást teszi  lehetővé, szinte zajtalan járás mellett.  Helyettesíti a motorkerékpárok méregdrága meghajtó láncát, amit rendszeresen ápolni kell (láncspray-vel kenés, előtte tisztítás, feszesség beállítása stb.),  ellentétben az ékszíjjal ami szinte karbantartás mentes, cseréje nem nagy összeg.

 

Ezért praktikus egy robogó, egy igazi egyszerű városi közlekedési eszköz. A szíjhajtás hátrányai közé sorolható,  hogy  az átadható teljesítmény korlátok közé van szorítva, ez körülbelül 60-70KW. Még sajátossága a rendszernek a  nagy áttétel változtatási képessége: 1.0 és 0.1 közt van ez az érték.

 

A mérésekből jól látható, hogy sok teljesítmény elveszhet a hajtáson, ez az ára a könnyen  karbantartható, csendes és praktikus megoldásnak. Jó alkatrész választással, pár aprósággal azért megtarthatunk a súrlódásra fordítódó energiából is egy keveset.

Robogó alkatrész, variátor - homokfúvás
Robogó alkatrész - homokfúvás


Forrás: http://www.egumotors.hu
Kategória: Cikkeim | Hozzáadta: Szaroskefe (2009-11-13) | Szerző: Böröczky András E
Megtekintések száma: 618 | Helyezés: 0.0/0
Hozzászólások összesen: 0
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
A honlap menűje
Pontos IDŐ
Zene lejátszó

MusicPlaylistView Profile
Create a MySpace Playlist at MixPod.com
A fejezet kategóriái
Cikkeim [7]
Keresés
Barátaink:
  • Zenei Támogatónk: Zen M26---> Nézz be és tölts le te is!
  • ScooterShop Győr
  • ScooterRacing Budapest
  • Scooter Parts Dealer
  • Scooter-Attack
  • Sip-Scootershop
  • TOP 100
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Körkérdésünk
    Értékeld honlapomat
    Összes válasz: 36
    Belépés
    Belépési név:
    Jelszó:
    Mini-chat
    200