Hol volt,
hol nem volt, volt egy kis energia, amit
felemésztett a súrlódás...
Mindenki sokat halott
már a variátorról, mindenki ismeri,
vannak, akik értenek is hozzá, de
senki sem tud arra a kérdésre
válaszolni, pontosan milyen veszteséggel dolgozik. Ezt próbáljuk ebben a
tesztben egy kicsit elemezni, lemérni. A
veszteség alatt azt értjük, hogy a főtengely és a hátsó kerék közt a hajtás
láncon mennyi teljesítmény veszik
el.
Ennek a leggyengébb pontja a variátor és a szíj. Ezt
a komoly problémát a tuning alkatrész
gyártók is ismerik, ezért született meg
a kevlárral erősített ékszíj Pl.: Malossi és Gates is gyárt ilyeneket. Ezzel a gyártási technológiával előállított szíjnak
a sajátossága, hogy minél jobban melegszik annál jobban tapad, természetesen egy bizonyos határig és az
élettartamuk is hosszabb. Gondoljunk csak a GP-ben használatos karbon
féktárcsákra, ott is van egy bizonyos üzemi hőmérséklet a tökéletes fékhatás
elérése érdekében.
A tesztet azzal kezdjük, hogy először a
kuplungról derítjük ki menyi veszteséget „termel”. Ezt egyszerűen meg tudhatjuk
úgy, hogy kiiktatjuk az alkatrészt. A
kuplungot és a harangot csúszás mentesen rögzítjük egymáshoz. Konkrétan és
egészen egyszerűen, csapokat
hegesztettünk a kuplung alaplapjára, ezek illeszkedtek a harang furataiba.
Donorként egy Aprilia
SR szolgál: Piaggio motorral, Stage6 Sport hengerrel, Giannelli Shot
kipufogóval (nikkelezett), gyári variátorral, kuplunggal, Malossi kevláros
ékszijjal. 1000 kilométer van a
motorban.
|
Bemelegítés után a motor
10.9 lóerőt produkált hátsó keréken, nem rossz érték. Ez után jött a fixált kuplungos mérés. 10.9
lóerőből lett 11.3 lóerő, tehát világosan látszik, hogy a kuplungunk egy minimális
mértékben megcsúszik. Valószínű, hogy gyártmányonként is lehet eltérés, tehát tényként rögzíthetjük jelen esetben
csak a kuplung vesztesége 4%.
|
A variátornál már nehezebb a helyzet, mert ezt az alkatrészt
nem tudjuk csúszás mentesen rögzíteni a szíjhoz. De tudjuk növelni a
tapadást,
ezáltal az átvitt erőt. A tapadás növelésének több módja is lehet, mi
a homokszórásos technikával érdesítettük a felületeket.
Természetesen ez a megoldás lerövidíti a
szíj élettartamát, tehát igen költséges tuningnak számít. A kuplungot
hagytuk a fixált pozícióban. Az
eredmény itt is érdekes és magáért beszél:
11.3L-ból lett 12.2Le.
Tehát további 8 %-os különbség mérhető.
|
|
|
Az bizonyosan megállapítható, hogy a szíjaknak is mint
minden másnak, van "bejáratási" ideje. Erre azért van szükség, hogy
tökéletesen összekopjon illetve felfeküdjön a tárcsákon a szíj. Ezáltal növelve
az átadható teljesítményt. Illetve a
különböző gyártmányú és anyagú szíjjak erőátvételi képessége is más.
Összesen 12% ezen a két helyen mérhető teljesítmény
veszteség!
|
Ehhez még hozzá tartozik, hogy az ékszíjhajtás műszaki adatai szerint
kerekítve 95%-os hatásfokkal dolgozik. Ezt az értéket tovább rontja a
végáttétel és a csapágyak mozgatására elhasznált energia, hogy csak a
lényegesebb dolgokról beszéljünk. Tehát szerény becslések szerint a motor teljesítményének 20-25%-a veszik el a hátsó kerékig a robogó esetében.
Jön a kérdés, hogy miért nem lánc hajtja a robogókat, itt a
veszteség elhanyagolható lenne az ékszíjas megoldáshoz képest, csúszás
kizárva.
A robogó variátora
(hajtáslánca) azonban sok alkatrészt helyettesít, egy olyan öszvér
megoldás amely a fokozat nélküli sebesség
váltást teszi lehetővé, szinte zajtalan járás mellett. Helyettesíti a motorkerékpárok méregdrága
meghajtó láncát, amit rendszeresen ápolni kell (láncspray-vel kenés, előtte
tisztítás, feszesség beállítása stb.),
ellentétben az ékszíjjal ami szinte karbantartás mentes, cseréje nem
nagy összeg.
Ezért praktikus egy robogó, egy igazi egyszerű városi közlekedési
eszköz. A szíjhajtás hátrányai közé sorolható,
hogy az átadható teljesítmény
korlátok közé van szorítva, ez körülbelül 60-70KW. Még sajátossága a
rendszernek a nagy áttétel változtatási
képessége: 1.0 és 0.1 közt van ez az érték.
A mérésekből jól látható, hogy sok teljesítmény elveszhet a
hajtáson, ez az ára a könnyen
karbantartható, csendes és praktikus megoldásnak. Jó alkatrész
választással, pár aprósággal azért megtarthatunk a súrlódásra fordítódó
energiából is egy keveset.
Forrás: http://www.egumotors.hu |